Gravid? Få tilrettelagt trygg trening for gravide!

Som gravid er det anbefalt at du er aktiv og trener uansett om du har trent forut for svangerskapet eller ei, så lenge du opplever en smertefri graviditet. Vi ønsker å guide deg til en trygg, fornuftig og tilrettelagt trening gjennom hele ditt svangerskap og også etter fødsel. Jo raskere du setter i gang med treningen, jo bedre er det både for deg og barnet ditt!  

Trening er først og fremt positivt i sammenheng med graviditet, men konsultér alltid med lege først før du starter opp med treningen. Skulle du oppleve ubehag eller smerter under treningen, avslutt umiddelbart og kontakt også lege dersom det vedvarer.

Husk at du som gravid må ha et noe lavere intensitetsnivå enn normalt under trening, dersom du har trent mye på høy intensitet tidligere. Anbefalt intensitetsnivå er lav-moderat. Dette tilsvarer ca. 60-80 % av makspuls, men pulsen vil alltid ligge noe høyere enn normalt under graviditeten. Er du erfaren med bruk av pulsstyrt trening, kan du derfor fortsette med dette, men følg med på pulsen din i forhold til tidligere trening. All aktivitet på høy intensitet bør unngås.

Under svangerskapet bør du være i aktivitet og styrketrening er veldig viktig. Mange syns det er skummelt å kaste seg ut i trening på egen hånd når man venter barn, derfor kan det være betryggende å fåtilrettelagt trening spesielt for deg i den fasen av svangerskapet du befinner deg i. Vi i Gympartner kan hjelpe deg med dette. Flere av våre personlige trenere har spesialisert seg innen trening for gravide og de hjelper deg mer enn gjerne!

Trening under svangerskapet vil i tillegg til bedre fysisk helse kunne bidra til bedre psykisk helse, samt et lettere svangerskap og fødsel. Husk også å komme i gang med treningen så fort som mulig etter fødsel - vi guider deg tilbake i form!